از امروز تصمصیم گرفتم تا زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت رو از پایه تا سطح بسیار پیشرفته در وبلاگ شخصی خودم آموزش بدهم.
این اولین مقاله آموزشی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هست و قصد دارم در این مقاله شما را با زبان جاوا اسکریپت و مزیت ها و کاربرد آن آشنا سازم.
این آموزش ها به زبان بسیار ساده و با مثال مراه خواهد بود و قصد دارم تا سطح پیشرفته آموزش ها را ادامه بدهم.
مطمئنا اگر تا آخر آموزش هایی که خواهم گذاشت با من همراه باشید به زبان جاوا اسکریپت مسلط خواهید شد و به اصطلاح دیگر آن را قورت خواهید داد!

معرفی Java Script
در ابتدا می خواهم  JavaScript رو معرفی کنم ؛ Java Script یکی از زبان های برنامه نویسی اسکریپتی است ، که اولین بار توسط شرکت Netscape Communicator عرضه کننده مرورگر معروف Netscape ارائه شد و امروزه متداولترین زبان اسکریپت نویسی صفحات وب است .

پیش نیازهای یادگیری زبان Java Scriptپیش نیازهای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت مسلط بودن به HTML و CSS می باشد.
هر چند آشنایی نسبی نیز کافی هست ولی به شخصه توصیه می کنم اگر HTML و CSS رو بلد نستید و آشنایی ندارید در ابتدا اول HTML و CSS رو یاد بگیرید سپس اقدام به یادگیری جاوا اسکریپت کنید.

خصوصیات زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی است. دستور العمل های زبان های اسکریپتی ، در کامپیوتر کاربر و توسط مرورگر اجرا شده و برای اجرا نیازی به برنامه کمکی خاصی ندارند . به این زبان ها در اصطلاح " طرف مشتری  ( Client Side )  " می گویند.
زبان های اسکریپتی ، جزء زبان های برنامه نویسی سبک هستند . این زبان ها در هنگام اجرا فازی به نام کامپایل را طی نکرده و دستورات آن ها به صورت خط به خط اجرا می شوند .

برخی از امکانات Java Script
 Java Script به طراحان وب ، یک ابزار برنامه نویسی ساده و کارا می دهد . Java Script به رویدادهای مختلف در صفحه واکنش نشان می دهد . برای مثال می توان یک تابع Java Script تعریف کرده تا در هنگام وقوع یک رویداد مثل کلیک بر روی یک دکمه یا لود شدن صفحه ، اجرا شود .Java Script می تواند اطلاعات ارسالی یک فرم را اعتبار سنجی و کنترل نموده و در صورت صحیح بود ، آنها را به سرور ارسال کند .
این کار باعث جلوگیری از ورود اطلاعات نادرست به سرور و کاهش ترافیک آن می شود . Java Script توانایی تشخیص نوع و نسخه مرورگر مورد استفاده کاربر را داشته و می تواند بر حسب آن نوع مرورگر خاص ، تنطیمات و صفحات ویژه ای را بارگذاری نماید.
 Java Script توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات مورد نیاز مرورگر را بر روی کامپیوتر بازدید کننده صفحه را داراست ، که در اصطلاح به این کار ایجاد و خواندن Cookie می گویند .Java Script می تواند انواع کادرهای اخطار ، تایید و دریافت ورودی را به کاربر نمایش دهد .

ابزار مورد نیاز برای برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت
برای برنامه نویسی به زبان Java Script نیازی به ابزار و برنامه های خاص نداریم و با برنامه ساده NotePad ویندوز نیز می توانیم به زبان جاوا اسکریپت برنامه نویسی کنیمولی چون محیط نوت پد ویندوز بسیار ساده هست و شاید کار کردن با آن کسل کننده باشد توصیه می کنم از نرم افزار NotPad++ استفاده کنید.
خود من هم آموزش ها را با این نرم افزار ارائه خواهم داد.
نکته 1 : به هیچ وجه از نرم افزار های پیشرفته مانند دریم ویوور یا نظیر این ها استفاده نکنید چرا که این نرم افزار ها مناع یادگیری شما می شوند در آینده که حرفه ای شدید و زمان کافی برای تایپ نداشتید از این نرم افزار ها استفاده کنید.
نکته 2 : همه کدها رو خودتان تایپ کنید و از  Copy & Past خودداری کنید هر چه خودتان کدها رو تایپ کنید یادگیری شما بهتر و پایدارتر خواهد بود.

منو را در تلگرام دنبال کنید

منو در یوتوب دنبال کنید