آموزش زبان برنامه نویسی روبی - مقدمه

روبی (Ruby) یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی شی‌گرا می‌باشد که در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط Yukihiro Matsumoto در ژاپن ساخته (اختراع) شد.

تاریخچه زبان برنامه نویسی روبی به نقل از ویکی‌پدیا

زبان روبی رسماً در روز ۲۴ فوریه ۱۹۹۳ (۵ اسفند ۱۳۷۱) توسط یوکیهیرو ماتسوموتو معرفی شد. او دنبال ساخت زبانی بود که امکانات متعادلی برای برنامه‌نویسی تابعی و برنامه‌نویسی دستوری برای برنامه‌نویس فراهم آورد. ماتسوموتو دربارهٔ انگیزه‌اش برای ساخت روبی می‌گوید: «در جستجوی زبانی بودم که از پایتون شیءگراتر و از پرل قدرتمندتر باشد. برای همین تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم».

نام روبی

یوکیهیرو ماتسوموتو و همکارش دو نام «روبی» و «کورال» را برای این زبان جدید برگزیده بودند. از آنجاییکه نام کورال پیش از آن برای یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بریتانیایی انتخاب شده بود، نام «روبی» به عنوان نام نهایی برگزیده شد. ماتسوموتو گفته که یکی از دلایل انتخاب نام «روبی» این بود که یاقوت (به انگلیسی: Ruby) نشان ماه تولد یکی از همکاران وی بوده است.

برای مطالعه بیشتر تاریخچه روبی به صفحه ویکی‌پدیا آن مراجعه فرمایید.

تصویر خالق روبی

تصویر یوکیهیرو ماتسوموتو خالق زبان برنامه نویسی روبی

اما چیزی که بیشتر باعث شناخته شدن و محبوبت روبی شد فریم‌ورک تحت وب آن یعنی روبی آن ریلز (Ruby On Rails) بود؛ فریم ورکی که توسط دیوید هاینمیر هانسن دانمارکی نوشته شد؛ و هم اکنون هم میشه گفت اکثر کسانی که امروزه به دنبال آموختن زبان برنامه نویسی روبی هستند بخاطر فریم ورک ریلز هست.

 برنامه استاندارد مدیریت بسته‌ها برای کتابخانه‌های روبی RubyGems نام داره که بسیار شبیه به CPAN در پرل است، همچنین نحوه استفاده از آن بیشتر شبیه ابزار [apt-get] در لینوکس (توزیع‌های دبیان بیسی) است.


تا اینجا خلاصه‌ای از تاریچه روبی و خود زبان برنامه نویسی روبی آشنا شدیم؛‌ در بیرگیک سعی میکنم آموخته‌های خودم از زبان روبی رو به شکل ساده و قابل فهم منتشر کنم؛‌ از هیچ وب سایت یا مرجع خاصی استفاده نمیکنم؛ اما بیشترین سعیم بر این است تا طبق داکیومنت خود روبی جلو برم.


در این صفحه به عنوان فهرست لیست جلسات منتشر شده رو به ترتیب قرار خواهم داد.


۱) آموزش نصب و راه اندازی روبی در سیستم عامل لینوکس و ویندوز


منو را در تلگرام دنبال کنید

منو در یوتوب دنبال کنید